Steeds vaker komt het woord ‘engagement’ terug in Nederlandstalige marketing. En ook internationaal is engagement booming. Zo volgde ik de Coursera cursus ‘Content Strategy for Professionals: Engaging Audiences for Your Organization’ (die kun jij ook doen). Wat is engagement en hoe begin jij?
In de profilering van jouw merk kun je er niet om heen. Alles draait tegenwoordig om het enthousiast en actief maken van jouw publiek.
Wat is engagement?
Een echt mooie vertaling van ‘engagement’ is er niet. Ingrid Archer gebruikt de Nederlandse woorden boeien en binden. Dat komt in de buurt, maar ik mis nog de intentie van de andere partij. Want ik denk dat engagement tweerichtingsverkeer is. Jij wilt de andere partij graag boeien en binden, maar er is ook een bepaalde mate van interesse en ontvankelijkheid nodig om dat te kunnen doen.
Een ‘engaging community’ is levendig, menselijk en wederzijds. Wederzijds in die zin dat het publiek actief meedoet.
Waarom is engagement zo belangrijk?
Steeds vaker draait het in een community niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. Een Facebookpagina kan veel volgers hebben, maar als zij nergens op reageren heeft jouw boodschap geen waarde.
Facebook vindt dat ook en toont daarom berichten selectief. Om jouw boodschap zichtbaar te houden moet het dus de doelgroep echt aanspreken. Zodanig zelfs dat ze de moeite nemen om te reageren, het te delen of te liken. Daardoor kan Facebook zien dat jouw boodschap aansluit bij de behoefte van de lezers. Jij wordt door Facebook beloond doordat je minder betaalt als de engagement hoger is.
Elk verhaal is een cadeautje in mijn timeline.
Wat is engagement in de praktijk? Een voorbeeld
Mijn favoriete Facebookpagina is Humans of New York. Brian woont in New York en fotografeert mensen op straat. Hij interviewt ze ook en weet kort maar krachtig hun verhaal te vertellen. Elk verhaal is een cadeautje in mijn timeline. Veel Facebookvolgers reageren op de foto’s. Inmiddels heeft Brian een bestseller geschreven en is een veelgevraagd spreker.
Hoe kun je engagement verhogen?
Heb je even? Ik kan een boek schrijven over het verhogen van engagement, maar laat ik het bij een aantal simpele tips houden:
- Kies een heel specifieke doelgroep. Je kunt niet schrijven voor iedereen, dus moet je een duidelijke focus hebben voor wie je schrijft.
- Weet wat er leeft bij jouw doelgroep. Actualiteit is belangrijk. Kies voor wat op dat moment leeft bij jouw lezer. Ook als dat soms niet een directe verkoopactie oplevert. Gewoon even geëntertaind worden kan ook een behoefte zijn.
- Luister, observeer en begeef je onder jouw doelgroep. Hoe consumeren zij nieuws? Met watvoor gadgets?
- Vraag! Vraag lezers om te liken, retweeten of te delen. Of wat zij van jou willen zien of horen en luister naar het antwoord.