Een link in de tekst (content navigatie dus) is belangrijker dan in een menu. Hoewel het eigenlijk heel logisch klinkt had ik toch een klein ‘aha-moment’ toen ik dit artikel las.
Goede content navigatie
Zorg daarom dat de tekstlinkjes en knoppen op een pagina aantrekkelijk zijn voor de lezer. Wat de lezer aantrekkelijk vindt? De tekst, die hij op dat moment aan het lezen is! Als er iets in naar voren komt waar hij of zij meer over wil weten dan is een link op de juiste plaats een cadeautje.
Tekstlinkjes, die aansluiten bij interesse
Stel je voor dat je een blogpost leest over balkonplanten. Dan ben je sneller geneigd om op een link of knop te drukken, die in of direct naast de betreffende tekst staat. De reden hiervoor is dat je het gevoel hebt dat wat in of in de buurt van de tekst staat aansluit bij jouw interesses. De fruitbomen in het hoofdmenu spreken je dan veel minder aan dan de link naar tips over het verzorgen van geraniums.
Voorbeeld van een content navigatie link
Dit moet je doen voor meer resultaat
De engagement met de tekst op de pagina is dus de belangrijkste motivatie om ook te kiezen voor navigatie in de content.
Zorg dat je op elke pagina een Call2Action (link of knop) hebt staan waarmee de bezoeker verder kan komen op jouw website.
En mijn menu dan? Die helpt jouw websitebezoeker vooral verder als de landingspagina (waarop hij binnen is komen vallen via Google of een link) eigenlijk niet is wat hij zoekt. Heb je een hond en zoek je een riem? Dan kun je terecht komen op de website van een dierenspecialist, maar dan op een pagina over kattenvoer. Dat zie je in een oogopslag en dan moet je altijd een beroep op het menu kunnen doen.
Bron: Why Content Navigation Links Matter More Than Menus
Wil je weten met welke simpele verbeteringen jouw eigen website verbeterd kan worden? In een content review geef ik je optimalisatie tips op maat.